ACTUEEL

‘Aanpakkers die snappen hoe het werkt’

Als een goede buurman; dat is de slogan van woonstichting JOOST. Als woonstichting staan ze dicht bij de huurders en hechten ze aan een persoonlijke aanpak. Veel van de huurders krijgen te maken met groot onderhoud in hun woning. JOOST nam Fiks in de arm om een aantal projecten te begeleiden.

In Rosmalen is een van de projecten waar Fiks samen met Huybregts Relou voor JOOST aan de slag is. Anita Busio is projectleider groot onderhoud & renovatie bij JOOST: ‘In de aanbesteding sprongen deze partijen eruit vanwege de bewonersaanpak. In duidelijke stappen was uitgewerkt en goed omschreven wat het betekent voor de bewoners. Fiks snapt hoe je zoiets aanpakt en dat gaf veel vertrouwen.’

Tijdelijk extra capaciteit
Er zijn meer projecten waar we samenwerken. Anita: ‘Via meerdere wegen kwam ik bij Fiks uit. We hebben vanwege ziekte wat minder capaciteit op sociaal beheer. Voor ons is het fijn om te werken met een professionele partner die dit stuk oppakt. Het zijn aanpakkers. Het voordeel is ook dat de bewonersconsulent van Fiks alleen gefocust is op het project. Dat betekent voor ons geen onnodige overhead kosten.’

Extra uitdaging: versnipperd bezit
In de komende jaren staan er behoorlijk wat ingrijpende projecten op de planning. ‘Dak eraf, kozijnen vervangen, soms ook nog badkamer en of keuken. Een groot aantal echte groot-onderhoudsprojecten. Extra uitdagingen waar we mee te maken hebben is het versnipperd bezit. Dat speelt ook in het project in Rosmalen. De kopers tussen de huurwoningen ondervinden ook de gevolgen van het onderhoud. We proberen ze als een goede buurman mee te nemen. We informeren ze over de werkzaamheden, de planning en ze kunnen ook meeliften op onderdelen van het plan.’

Maatwerk in bewonersbegeleiding
In de afgelopen maand werden alle bewoners ontvangen in de modelwoning. Hoe krijg je bewoners mee? ‘Het begint met een goede duidelijke uitleg. En écht snappen waar mensen behoefte aan hebben, het is belangrijk dat er voldoende tijd en aandacht voor ze is. De ene bewoner vindt alles prima, de ander vindt het moeilijk en heeft meer aandacht nodig. Daar moet je dan tijd voor maken.’

Op de hoogte blijven van wat we allemaal doen, zien en meemaken? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief (we sturen deze alleen maar als we echt wat te vertellen hebben, maximaal 4 keer per jaar)!

Volg ons ook op Social Media
LinkedIn
Instagram