GEWOON DOEN.

Diensten
Van plan tot uitvoering en nazorg; wij Fiks-en het

U staat aan de vooravond van een onderhoudsproject. Bouwtechnisch maakt niemand u iets wijs. Maar een onderhoudsproject kent ook een sociaal aspect. Hoe beter u erin slaagt de bewoners te betrekken, hoe soepeler het project verloopt. Dat levert u tijdwinst op en scheelt een hoop gedoe. En de bewoners zijn blij met het proces én met het resultaat. Fiks begeleidt al jaren met succes bewoners gedurende renovatie- of onderhoudsprojecten.

Een renovatie of groot onderhoudsproject brengt voor veel bewoners stress met zich mee. Daarom is het belangrijk dat we hen goed begeleiden. De sociale component van uw project verdient een even gestructureerde aanpak als de technische kant.
Fiks werkt vanuit een helder plan dat de best mogelijke garantie geeft dat bewoners straks tevreden zijn. Over hun vernieuwde woning én over de manier waarop u het project heeft aangepakt. Dat doen we door helder te communiceren en bereikbaar en aanspreekbaar te zijn. En waar nodig helpen we een handje mee.

Fase 1 – De voorbereiding

Kennismaking met de bewoners

In de voorbereidende fase maken wij kennis met de bewoners. Zo weten we wie waar woont en waar we rekening mee moeten houden. Misschien leest iemand geen Nederlands en is het handiger om even zelf langs te gaan in plaats van een brief of mail te versturen. Mogelijk kunnen we een oudere bewoner geruststellen door straks even te helpen met het afhalen en ophangen van de gordijnen. En we hebben een beeld van wie de sleutelfiguren in het complex of de wijk zijn. Zo gaan we goed voorbereid van start.

Informatie en overleg

In deze fase ontvangen bewoners informatie over de werkzaamheden. Altijd op maat, want iedere bewoner en iedere opdrachtgever is anders. We organiseren een informatiebijeenkomst of plannen een huisbezoek. We kijken wat er in uw project het beste past. Zorgvuldig communiceren zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is. Daar draait het om in deze fase.
Uiteraard voeren we regelmatig overleg met de uitvoerder en de projectleider en eventueel ook met sociale partners die in de wijk of het complex actief zijn.

OMDAT EEN HUIS
EEN THUIS IS
Fase 2 – De uitvoering

Bewonersconsulent Mens & Wonen

Regel nummer één als het project van start gaat: er is altijd iemand van Fiks aanwezig om bewoners te woord te staan. Onze bewonersconsulent is het eerste aanspreekpunt voor vragen en houdt continu vinger aan de pols. Bewoners kunnen altijd bij hem of haar binnenlopen. Ook tijdens het spreekuur.

Rustwoning

Bij een verbouwing hoort onrust. Mensen die in en uit lopen, lawaai van machines. Dan is het fijn als er een ruimte in de buurt is waar je even tot rust kunt komen. Fiks richt een rustwoning in waar het prettig toeven is. Even een kopje koffie drinken en andere bewoners ontmoeten.

Informatie voortgang

We organiseren verdere informatiebijeenkomsten en/of verzorgen een nieuwsbrief. Of we maken een groeps-app aan om de buurt te informeren. Kortom, we zetten de meest effectieve middelen in om de mensen op de hoogte te houden.

Buurtactiviteiten

Bij een ingrijpende gebeurtenis als een renovatie staat de sociale cohesie in de buurt nogal eens onder druk. Een zomerse BBQ, een kinderfeest of een andere leuke activiteit voor de buurt is daarom een goed idee. Samen een mijlpaal vieren zorgt namelijk voor binding. Maar denk ook aan een opruimmiddag in de wijk waarop iedereen oude spullen kan afvoeren. Een vernieuwd én opgeruimd huis. Fiks regelt het allemaal!

SOEPEL
SNEL & SUCCESVOL
Fase 3 – De nazorg

Uit oogpunt van klanttevredenheid (en daar doen we het allemaal voor) is de klus nog niet geklaard als de aannemer is vertrokken. Dat is pas het geval als de woning ‘klaar’ is voor gebruik. Ook in deze fase ondersteunen wij bewoners op verschillende manieren.

Van handleiding tot klusjesman

Bijvoorbeeld door een handleiding te maken voor de nieuwe installaties. We kunnen een klusjesman inschakelen om de puntjes op de i te zetten. Misschien is men geholpen met kleur- en inrichtingsadvies of met tuintips. Alles om ervoor te zorgen dat bewoners kunnen genieten van hun vernieuwde thuis.

Ook kan Fiks bewoners opleiden tot energiecoach. Een woning kan volledig duurzaam zijn, het gedrag van de bewoner bepaalt of het daadwerkelijk energiezuinig is. Energiecoaches gaan in gesprek met andere bewoners om hen praktische tips te geven. Het resultaat? Een lagere energierekening en tevreden bewoners.

Gewoon samen doen. Voor een soepele, snelle en succesvolle renovatie!

Menu