DIK TEVREDEN

Waar Fiks meedoet, zijn mensen doorgaans dik tevreden. Dat geldt voor bewoners, die zich gesteund weten door iemand die zich echt in hen verplaatst. Die hun taal spreekt, niet moeilijk doet en gewoon even mee aanpakt als dat nodig is. Het geldt voor woningcorporaties, die zien dat soepel en efficiënt wordt toegewerkt naar maximale bewonerstevredenheid. En het geldt voor bouwbedrijven, die ons een sleutelpositie in de ketensamenwerking toevertrouwen.

Een ketenpartner van onschatbare waarde
Hans-Bart Olijhoek
Directeur Van Santvoort Bouw

De samenwerking tussen Fiks en Van Santvoort Bouw is er één uit het boekje – gebouwd op vertrouwen, korte lijnen en een gedeelde ambitie om het beste uit ieder project te halen. Als échte co-makers versterken we elkaar dagelijks, met een vanzelfsprekende klik op zowel operationeel als directieniveau. Het resultaat? Een reeks geslaagde, innovatieve en complexe projecten, die we dankzij deze hechte samenwerking tot een uitstekend einde hebben gebracht.

Een mooi voorbeeld daarvan is de renovatie en verduurzaming van een senioren-zorgcomplex in bewoonde staat, uitgevoerd voor een toonaangevende Eindhovense woningcorporatie. Op dit moment geven we samen vorm aan de toekomst in Waalre, waar drie woongebouwen een grootschalige metamorfose ondergaan. Dit is geen standaard renovatie: het gaat om een technisch complex project waarbij niet alleen de binnenkant, maar ook de volledige buitenschil wordt aangepakt – inclusief een optopping van het gebouw.

Fiks overstijgt in dit soort trajecten moeiteloos de rol van uitvoerende partij. Dankzij hun diepgaande expertise op het gebied van communicatie, bewonersbegeleiding en projectorganisatie zijn ze voor ons een onmisbare sparringpartner én strategisch adviseur. Fiks denkt mee, ontzorgt en neemt verantwoordelijkheid – vanaf de aanbestedingsfase tot aan de uitvoering. Niet voor niets hebben we mede dankzij hen diverse opdrachten weten binnen te halen.

Bij het project in Waalre komt die meerwaarde duidelijk naar voren. De renovatie vereist dat bewoners tijdelijk verhuizen – een proces dat Fiks tot in de puntjes organiseert. Van verhuisplanning tot persoonlijke begeleiding: alles is geregeld. Dat geeft rust, niet alleen voor de bewoners, maar ook voor ons en de opdrachtgever. Fiks weet wat er speelt, anticipeert snel en handelt doortastend.

Met Fiks als partner, sociaal projectleider, bewonersconsulent, co-schrijver van aanbestedingen én strategisch partner maken zij hét verschil – elke dag opnieuw. De persoonlijke betrokkenheid en tomeloze inzet van Rachida tilt de samenwerking naar een nóg hoger niveau.

Met Fiks aan onze zijde bouwen we niet alleen aan gebouwen, maar ook aan vertrouwen, kwaliteit en duurzame relaties. Dit is ketenpartnerschap in optima forma.

Herstel vertrouwen bewoners
Jurgen Arts
Projectleider Nieuwbouw

De meerderheid van de 30 huishoudens had verschillende weken in de kou gezeten. De veelbelovende warmtepomp waarvoor bij het nieuwbouwproject was gekozen, bleek gewoon te experimenteel. En dus werd het radicale besluit genomen om alle warmtepompen te vervangen door een nieuw systeem.

“Je snapt dat de bewoners na die eerste miskleun het nieuwe plan met argusogen volgden. Nieuwe poging; ga er maar aan staan. Gelukkig stapte op dat moment de sociaal projecteider van Fiks in. Zij maakte heldere afspraken met bewoners over het vervangen van de warmtepomp en regelde alles rond de financiële compensatie. Wat ik vooral ontzettend knap vond, was hoe zij het vertrouwen van de bewoners in hun woningcorporatie wist te herstellen. Want dat was natuurlijk bijzonder laag op dat moment. Fiks kreeg het voor elkaar. Sociaal en gezond zakelijk. En met een heleboel lef, kan ik je zeggen. Door Fiks’ inzet wisten de mensen waar ze aan toe waren en zagen ze de nieuwe oplossing wel zitten. Daardoor keerde de rust terug. Ook in ons projectteam trouwens. Niet in de laatste plaats omdat Fiks doet wat het belooft. Knap én fijn werk!”

De verbindende schakel
Ine van Bree-van Leuken
Coördinator zorg/bouw Vitalis

”Of wij tevreden zijn? Wij hebben ervaren dat een bewonersconsulent die elke dag beschikbaar is voor onze bewoners, van onschatbare waarde is. Als verbindende schakel tussen bewoners en zorg. Fiks heeft die rol uitstekend en met veel verantwoordelijkheid op zich genomen.
De bewonersconsulent was niet alleen de schakel tussen bewoners en zorg, maar had ook een coördinerende en verbindende rol in de hele keten van aannemer, woningbouw, bewoners en zorg. Uiteindelijk leidde dat tot prima samenwerking en begrip voor elkaars standpunten. Wij vonden het enorm fijn om met Fiks te kunnen werken.”

Partners vanaf het eerste uur
Giel van den Aker
Commercieel manager Huybregts Relou

In 2017 schreef woningcorporatie Thuis een tender uit voor de grootschalige renovatie en verduurzaming van 195 woningen in de wijk ’t Ven in Eindhoven. Een vliegende start voor Fiks, dat door de geselecteerde bouwcombinatie Huybregts Relou–Van Santvoort werd gevraagd voor de sociale projectleiding, bewonerscommunicatie en het volledige proces van bewonersparticipatie.

“Het project betekende een forse kwaliteitsimpuls voor volkswijk ’t Ven. In verschillende fasen hebben we 195 sociale huurwoningen grondig aangepakt: bouwtechnisch verbeterd, verduurzaamd én volledig gasloos gemaakt. Je kunt je voorstellen dat dit alles een behoorlijke impact had op de bewoners. Gelukkig konden we vanaf het begin van het aanbestedingstraject rekenen op Fiks.

Ons voorstel aan Thuis was overtuigend – technisch én financieel – maar het was vooral de sociale paragraaf die voor de corporatie de doorslag gaf.
’t Ven was voor ons allebei een uitdagend Champions League-project, zeker omdat we ook nog eens te maken kregen met de coronacrisis. Voor de bouwcombinatie Huybregts Relou- Van Santvoort was bewonersparticipatie en -communicatie destijds, in deze totaliteit, een compleet nieuwe tak van sport. We hebben dan ook ontzettend veel geleerd – van én met elkaar. Natuurlijk waren we in het begin kritisch naar elkaar, en dat zijn we nog steeds. Prima – zonder wrijving geen glans.
Sindsdien is Huybregts Relou enorm gegroeid op sociaal vlak. We hebben inmiddels onze eigen huurderscoaches en bewonersondersteuners en communicatieafdeling. Toch doen we bij complexe projecten nog graag een beroep op Fiks – al is het alleen maar om onszelf scherp te houden.
Als ‘eerste klant’ van Fiks blijken we nu ook het eerste abonnement te hebben op de Fiks Toolbox. Via dat platform vinden we alle communicatiemiddelen die nodig zijn voor elke fase van de bewonersreis. Die middelen zijn eenvoudig op maat te maken voor ons bedrijf – makkelijk, efficiënt en uitermate professioneel.”

BOUWEN AAN
VERTROUWEN
Voorbeeldige samenwerking
Ellen Smit
Projectleider Volkshuisvesting

Volkshuisvesting verduurzaamde 135 woningen aan het Kroospad en de Kleefkruidstraat in Malburgen. Voor de uitvoering van dit project nam onze corporatie Hendriks Onderhoud in de arm. De sociale begeleiding besteedden we uit aan Fiks.

Ieder zijn vak!
Johan Groenen
Directeur Groenen Bouw & Onderhoud

“Groenen maakt zich sterk voor een duurzame leefomgeving. De betrokkenheid van bewoners is daarbij erg belangrijk. Fiks verzorgt voor ons als ketenpartner de communicatie en sociale bewonersondersteuning. Een goede band met bewoners is cruciaal om de komende jaren met minimale aanpassingen vervolgstappen te zetten richting energieneutraal.

Verstand van bouwzaken én bewoners
Rob Huijben
Projectleider groot onderhoud WonenBreburg

Voor de uitvoering van het groot onderhoud van twee flats aan de Rubinsteinstraat in Tilburg (totaal 96 woningen) nam WonenBreburg aannemer Hoedemakers in de arm. De bewonersbegeleiding werd toevertrouwd aan Fiks.

“Fiks heeft onze huurders gedurende het hele traject intensief ondersteund en begeleid. Door heldere communicatie – op het juiste moment en op de juiste toon – en een klantgerichte aanpak waren alle bewoners goed geïnformeerd. Ze voelden zich gehoord en gesteund, bij elke stap van de voorbereiding en de verbouwing. Dat vraagt verstand van zaken, maar vooral ook empathisch vermogen; Fiks is daar echt sterk in. Eventuele zorgen en twijfels onder bewoners konden snel worden weggenomen en het hele project is snel en soepel verlopen. Een schoolvoorbeeld van succesvolle samenwerking tussen bewoners, bouwers, begeleiders en corporatie. “

Voor de uitvoering van het groot onderhoud van twee flats aan de Rubinsteinstraat in Tilburg (totaal 96 woningen) nam WonenBreburg aannemer Hoedemakers in de arm. De bewonersbegeleiding werd toevertrouwd aan Fiks.

Fijn betrouwbare ketenpartner
Jolanda Martens
Sociaal regisseur Mooiland

“Ik werk al flink wat jaren met Fiks en ben dik tevreden. Zowel over de ketensamenwerking met Mooiland, als over de manier waarop de Fiks’ers met onze huurders omgaan. Ze weten wat bewoners doormaken en nodig hebben tijdens een renovatie. Weten ook hoe ze moeten omgaan met huurders met een rugzakje.

Ze bouwen echt een relatie op met de mensen en dat zorgt voor vertrouwen. Bij de huurders en bij Mooiland. En verder blijkt Fiks onze corporatie uitstekend te ontzorgen. Het behalen van het participatiepercentage is nooit een probleem en voor huurders die aarzelen, worden graag een paar extra stappen gezet. Sowieso valt me op hoe innovatief en bewonersgericht Fiks communiceert. De scores op het gebied van klanttevredenheid zijn steevast hoog; zowel net na de participatie, als tijdens de renovatie en na de oplevering. Kortom, voor ons is Fiks een heel fijne ketenpartner.”

Techniek en sociaal naadloos samen
Justin Biemans
Manager Projecten Jansen Huybregts
Theo van Rijsingen
Projectleider Van Rijswijck

Jansen Huybregts renoveert en verduurzaamt samen met collega-aannemer Van Rijswijck een groot aantal eengezinswoningen van woningcorporatie Wooninc. Binnen die ketensamenwerking verzorgt Fiks de bewonersbegeleiding en -communicatie, van A tot Z.

“De projecten lopen als een trein. Een trein die we echt samen soepeltjes over de rails voortstuwen. Techniek en sociaal gaan hier naadloos samen, wat een voorwaarde is voor de bewonerstevredenheid en dus voor het succes van het project. De woningen worden ingrijpend opgeknapt, geïsoleerd en gemoderniseerd. Binnen worden op vraag van de bewoners de badkamer, keuken en toilet vervangen. Er zijn in totaal drie bouwstromen en op elke stroom zit een bewonersconsulent van Fiks om de huurders te ondersteunen en te begeleiden. Zo zorgen we samen voor een prettig en efficiënt samenspel tussen bouwers en bewoners.”

Trotse ketenpartner
Rachida Achhoud
Directeur Fiks

Woonbedrijf heeft al enkele jaren geleden een ketensamenwerking opgetuigd om de renovatie en verduurzaming van haar eengezinswoningen uit de jaren ’60 te versnellen: Samen Duurzaam Verder. Onlangs werd een nieuwe raamovereenkomst getekend met een drietal bouwbedrijven, waaronder de combinatie Groenen-Van Santvoort. Voor die bouwcombinatie verzorgt Fiks de bewonersondersteuning en -communicatie.

“Ik ben hier zelf vanaf de aanbesteding als sleutelfunctionaris bij betrokken en zit ook in het verbeterteam bewonerstevredenheid. We gaan van project naar project, zodat we continu samen leren en verbeteren. Dat is het mooie van ketensamenwerking; je neemt de opgedane kennis en ervaring steeds weer mee naar het volgende project. In dit geval werkt dat leren van en met elkaar nog eens ‘dubbel’, omdat we voor twee van de bouwbedrijven binnen Samen Duurzaam Verder ook los van de combinatie werken. Onze bewonersconsulent regelt de bewonerscommunicatie en -participatie van A tot Z, volgens onze beproefde, gestructureerde aanpak. Met andere woorden: Fiks is hier een trotse ketenpartner, op project- én procesniveau.”