BEWONERSBEGELEIDING

Groot onderhoud, renovatie, verduurzaming, sloop/nieuwbouw, het plaatsen van een nieuwe installatie …
Wat voor jou dagelijkse routine is, is voor bewoners een ingrijpende gebeurtenis die hun leven en leefomgeving even op zijn kop zet. Er komt enorm veel op hen af. Fiks ondersteunt en begeleidt hen, informeert en managet hun verwachtingen.

Als je je oprecht inleeft in de situatie van bewoners, krijg je ze makkelijker mee. Samen stemmen we je communicatie en het gedrag van je mensen daarop af. Empathisch en vriendelijk, maar ook professioneel, duidelijk en efficiënt. Samen nemen we de bewoners mee op een reis die soepel en voorspelbaar verloopt. Voor hen, voor jou en voor iedereen die werkt aan en in hun thuis.

Wat je project ook inhoudt, gestructureerd doorlopen we vijf fasen. Terugkerende etappes in elke bewonersreis.

AFSTEMMEN

Allereerst maken we kennis met elkaar. De bewonersconsulent van Fiks, de uitvoerder/projectleider en de bewoners. Bewonersparticipatie is cruciaal en dus betrekken we hen vanaf het allereerste moment; zowel individueel als via een klankbordgroep of bewonersorganisatie. We stellen vragen, nemen hun wensen en twijfels serieus. Zo krijgen we helder met wie we te maken hebben en wat er speelt.

We brengen alle mogelijke obstakels in beeld en nemen de tijd en ruimte om die samen met bewoners op te lossen. Alles wat we in deze fase investeren, betaalt zich later uit in de vorm van begrip, medewerking en tevredenheid. Zorgvuldig zaaien, om later makkelijker te oogsten.

Allereerst maken we kennis met elkaar. De bewonersconsulent van Fiks, de uitvoerder/projectleider en de bewoners. Bewonersparticipatie is cruciaal en dus betrekken we hen vanaf het allereerste moment; zowel individueel als via een klankbordgroep of bewonersorganisatie. We stellen vragen, nemen hun wensen en twijfels serieus. Zo krijgen we helder met wie we te maken hebben en wat er speelt.

We brengen alle mogelijke obstakels in beeld en nemen de tijd en ruimte om die samen met bewoners op te lossen. Alles wat we in deze fase investeren, betaalt zich later uit in de vorm van begrip, medewerking en tevredenheid. Zorgvuldig zaaien, om later makkelijker te oogsten.

OVEREENSTEMMEN

Tijd om het plan aan de bewoners te presenteren en het proces toe te lichten. Dat gebeurt via persoonlijke gesprekken, kaarten, posters, (nieuws)brieven en/of tijdens bijeenkomsten. Omdat we in de afstemmingsfase goed hebben geluisterd naar hun wensen en zorgen, ligt er een plan dat op draagvlak kan rekenen.

We leggen helder uit wat wanneer gaat gebeuren en waarom. In eerlijke, klare taal. Doordat bewoners zich vanaf de allereerste fase gehoord en betrokken weten, is er vertrouwen opgebouwd. Mensen denken en werken daardoor eerder mee.

Verbale en non-verbale communicatie heeft enorm veel invloed op het draagvlak waarop je kunt rekenen. Heb je die goed ingezet, dan laat de bewoner je achter de voordeur binnen. Dan staat de koffie voor je klaar.

Tijd om het plan aan de bewoners te presenteren en het proces toe te lichten. Dat gebeurt via persoonlijke gesprekken, kaarten, posters, (nieuws)brieven en/of tijdens bijeenkomsten. Omdat we in de afstemmingsfase goed hebben geluisterd naar hun wensen en zorgen, ligt er een plan dat op draagvlak kan rekenen.

We leggen helder uit wat wanneer gaat gebeuren en waarom. In eerlijke, klare taal. Doordat bewoners zich vanaf de allereerste fase gehoord en betrokken weten, is er vertrouwen opgebouwd. Mensen denken en werken daardoor eerder mee.

Verbale en non-verbale communicatie heeft enorm veel invloed op het draagvlak waarop je kunt rekenen. Heb je die goed ingezet, dan laat de bewoner je achter de voordeur binnen. Dan staat de koffie voor je klaar.

VOORBEREIDEN

Aan de slag. Samen met de bewoners treffen we praktische voorbereidingen. We zorgen ervoor dat ze goed weten wat ze zelf moeten doen en wat wij voor hen regelen. Waar nodig helpen we een handje. Bijvoorbeeld bij het afhalen van gordijnen of het verplaatsen van meubels. Alles om de werkzaamheden zo meteen soepel te laten verlopen, met zo min mogelijk overlast voor de bewoners.

We werken niet in een woning, maar in een thuis. We stappen iemands privé-leven binnen en houden dus respectvol rekening met diens gewoonten en levensstijl. Vanzelfsprekend. Tegelijk bewaken we zorgvuldig onze eigen grenzen en die van de vaklieden die in de woning aan de slag gaan. We zorgen ervoor dat bewoners precies weten wat er van hen wordt verwacht. Het hoofd koel, het hart warm.

Aan de slag. Samen met de bewoners treffen we praktische voorbereidingen. We zorgen ervoor dat ze goed weten wat ze zelf moeten doen en wat wij voor hen regelen. Waar nodig helpen we een handje. Bijvoorbeeld bij het afhalen van gordijnen of het verplaatsen van meubels. Alles om de werkzaamheden zo meteen soepel te laten verlopen, met zo min mogelijk overlast voor de bewoners.

We werken niet in een woning, maar in een thuis. We stappen iemands privé-leven binnen en houden dus respectvol rekening met diens gewoonten en levensstijl. Vanzelfsprekend. Tegelijk bewaken we zorgvuldig onze eigen grenzen en die van de vaklieden die in de woning aan de slag gaan. We zorgen ervoor dat bewoners precies weten wat er van hen wordt verwacht. Het hoofd koel, het hart warm.

UITVOEREN

Het werk gaat beginnen. Onze bewonersconsulent houdt de bewoners op de hoogte van de voortgang en zorgt ervoor dat alles soepel en volgens planning verloopt. Als onmisbare, verbindende schakel tussen bouwpartners en bewoners.

Bewoners kunnen ons altijd bereiken met hun vragen of zorgen. Zo blijven ze vertrouwen houden, ook al loopt de planning misschien wat uit of verandert er iets. Dat kan altijd gebeuren. Maar met een goede voorbereiding en flexibele Fiks-instelling houden we het proces op de rails en voorkomen we verdere vertragingen. Af en toe remmen en bijsturen, maar de trein blijft rijden.

Het werk gaat beginnen. Onze bewonersconsulent houdt de bewoners op de hoogte van de voortgang en zorgt ervoor dat alles soepel en volgens planning verloopt. Als onmisbare, verbindende schakel tussen bouwpartners en bewoners.

Bewoners kunnen ons altijd bereiken met hun vragen of zorgen. Zo blijven ze vertrouwen houden, ook al loopt de planning misschien wat uit of verandert er iets. Dat kan altijd gebeuren. Maar met een goede voorbereiding en flexibele Fiks-instelling houden we het proces op de rails en voorkomen we verdere vertragingen. Af en toe remmen en bijsturen, maar de trein blijft rijden.

OVERDRAGEN

In de laatste fase zorgen we dat alles netjes wordt afgerond en dat de woning naar tevredenheid van de bewoners wordt opgeleverd. Daar besteden we extra veel aandacht aan, want de laatste indruk blijft het langste hangen. Bewoners beoordelen immers niet alleen het eindresultaat, maar het hele proces van renovatie.

Wat in deze laatste fase duidelijk wordt is dit: zorgvuldig werken en heldere, eerlijke communicatie zorgen uiteindelijk voor een soepel proces en tevreden bewoners. En dus voor waardering en erkenning.

In de laatste fase zorgen we dat alles netjes wordt afgerond en dat de woning naar tevredenheid van de bewoners wordt opgeleverd. Daar besteden we extra veel aandacht aan, want de laatste indruk blijft het langste hangen. Bewoners beoordelen immers niet alleen het eindresultaat, maar het hele proces van renovatie.

Wat in deze laatste fase duidelijk wordt is dit: zorgvuldig werken en heldere, eerlijke communicatie zorgen uiteindelijk voor een soepel proces en tevreden bewoners. En dus voor waardering en erkenning.